Odluka Suda predstavlja udarac za Uber, ali taj udarac ne mora biti fatalan. Odluka će ograničiti mogućnost da gotovo svatko tko ima automobil pruža uslugu prijevoza preko Uber.

Sud EU-a u srijedu je presudio da Uber treba smatrati pružateljem usluga prijevoza, a ne usluga informacijskog društva, iz čega proizlazi da zemlje članice mogu uređivati uvjete pružanja te usluge.

Elektronička platforma Uber putem aplikacije za pametni telefon pruža naplatnu uslugu povezivanja vozača koji se prijevozom ne bave profesionalno i koji se koriste vlastitim vozilom i osoba koje traže gradski prijevoz.

Sud je presudio da "uslugu posredovanja", koja se sastoji od povezivanja uz naknadu putem aplikacije za pametni telefon vozača koji se prijevozom ne bave profesionalno i koji se koriste vlastitim vozilom i osoba koje traže gradski prijevoz, treba smatrati neodvojivo povezanom s uslugom prijevoza i stoga obuhvaćenom kvalifikacijom „usluga u području prometa” u smislu prava Unije.

Prema tome, takva usluga mora općenito biti isključena iz područja primjene slobode pružanja usluga, Direktive o uslugama na unutarnjem tržištu i Direktive o elektroničkoj trgovini.

"Sud ponajprije smatra da se usluga koju pruža Uber ne sastoji samo od usluge posredovanja, koju čini povezivanje putem aplikacije za pametni telefon vozača koji se prijevozom ne bavi profesionalno i koji se koristi svojim vlastitim vozilom i osobe koja traži gradski prijevoz. Naime, u takvoj situaciji pružatelj te usluge posredovanja istodobno nudi usluge gradskog prijevoza, koje čini dostupnima osobito putem informatičkih alata i čije općenito funkcioniranje organizira u korist osoba koje se žele koristiti tom ponudom u svrhe gradskog prijevoza", kaže se u priopćenju Suda.

Sud u tom pogledu ističe da je aplikacija koju na raspolaganje stavlja Uber nužna kako za vozače tako i za osobe koje traže gradski prijevoz. On također ističe da Uber ima odlučujući utjecaj i na uvjete pod kojima vozači pružaju uslugu. Stoga Sud ocjenjuje da treba smatrati da ta usluga posredovanja čini sastavni dio ukupne usluge, čiji je glavni element usluga prijevoza i da se stoga ne može kvalificirati kao „usluga informacijskog društva”, nego kao „usluga na području prijevoza”, kaže se u priopćenju Suda EU-a.

Iz toga proizlazi da je u aktualnom stanju prava Unije na državama članicama uređivanje uvjeta pružanja takvih usluga, dakle da nije pokriveno pravom EU-a, koje jamči slobodu pružanja usluga informacijskog društva.

Sud EU-a ovom se odlukom očitovao na zahtjev Trgovačkog suda u Barceloni, koji je zatražio kvalifikaciju Uberove djelatnosti s obzirom na pravo Unije i o posljedicama te kvalifikacije. Prije toga, 2014. godine tome trgovačkom sudu obratila se jedna udruga taksista iz Barcelone koja je tužila Uber zbog nepoštenog tržišnog natjecanja.

Uber je u raspravama pred Sudom branio svoje stajalište da se njegovo poslovanje sastoji od pružanja digitalne usluge, a ne prijevoza putnika.

Odluka Suda predstavlja udarac za Uber, ali taj udarac ne mora biti fatalan.

Odluka će ograničiti mogućnost da gotovo svatko tko ima automobil pruža uslugu prijevoza preko Ubera. Uber već posluje u mnogim zemljama članicama na način da povezuje tradicionalne taksiste i licencirane vozače.

Neće utjecati na naše poslovanje

- Ova odluka neće utjecati na poslovanje tvrtke u većini država članica EU u kojima smo već regulirani prema zakonu o prijevozu. Međutim, i dalje stoji da više milijuna korisnika diljem Europe nemaju mogućnost koristiti aplikacije poput naše. Kao što je već rekao naš CEO, potrebno je regulirati uslugu poput Ubera i upravo zato nastojimo kroz dijalog s predstavnicima državnih i lokalnih gradskih vlasti razvijati suradnju diljem EU. Cilj nam je svim građanima osigurati pouzdanu, sigurnu i povoljnu opciju kretanja u gradovima - rekli su iz Ubera iz kojeg naglašavaju da je tako na svakoj pojedinoj članici Unije da odluči kako će regulirati tvrtke koje se bave uslugom pružanja prijevoza. Navode se primjeri Finske i Estonije s novim regulativama u dijeljenju vožnje. 

Nacrt zakona o prijevozu u cestovnom prometu uveo bi liberalizaciju na hrvatsko tržište i ukinuo monopole, ali ni time nisu bili zadovoljni taksisti. 

- Nacrt novog zakona stavlja naglasak na liberalizaciju, a Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture naručilo je studiju Fakulteta prometnih znanosti koja jasno dokazuje da Hrvatska ima jedan od najliberalnijih zakona u Europi. Ta ista studija je jasno predočila da je aplikacija neadekvatan i neprecizan alat za izračun udaljenosti i cijene u taksi prijevozu, na što upozorava i Europska unija, a samo Ministarstvo je studiju odbilo jer ne pogoduje stranim tvrtkama i lobijima. Osim toga, prijedlog nacrta Zakona podrazumijeva da s jednom izdanom dozvolom taksist može pružati usluge na području cijele Hrvatske. Zamislite situaciju da se u jednom Dubrovniku ili Splitu, tijekom vrhunca ljetne sezone, uputi 1000 automobila i vozača? Nastat će potpuni prometni kolaps koji više nitko neće moći kontrolirati, a lokalna samouprava potiče održivi razvoj turizma koji će tako biti potpuno onemogućen - poručio je predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori Božo Miletić sredinom studenog. 

Oznake:
Izvor: Informativa.ba,
Komentari (0)

* Sva polja su obavezna
preostalo 500 karaktera

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Informativa.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Informativa.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara Informativa.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.


Ućitaj još komentara